KOMPARASI HASIL PEMBELAJARAN KALIGRAFI ANTARA ONLINE DAN OFFLINE DI PESANTREN SAKAL

MUHAMMAD ROIS, MUHAMMAD THOHIR

Abstract


The problem faced by students is the difficulty in writing Arabic correctly and effectively, as they believe that writing skills are merely a talent. This research aims to compare the learning outcomes of students in calligraphy between online and offline learning. The study adopts a qualitative method and field research design, conducted at Pesantren SAKAL in Jombang, East Java. The data sources for this research include SAKAL students participating in both offline and online classes, as well as SAKAL instructors. Data collection is done through observation, documentation, and interviews, which are then analyzed using a narrative method. The researcher's findings indicate that online Arabic writing learning using platforms like G-Mail and WhatsApp can be a solution for students who want to learn Arabic writing but face challenges such as distance and circumstances that prevent in-person learning. This is evident from the data showing active online participants from various regions, including some students from overseas.


Keywords


Arabic writing, online, Pesantren SAKAL

References


Aini, Q., Irwin, R. H., & Marjayanti, E. (2017). Notifikasi Pembelajaran iLearning Melalui Media Aplikasi iDu dengan Menggunakan E-mail Rinfo. Technomedia Journal, 1(2), 1–11. https://doi.org/10.33050/tmj.v1i2.40

Al Chudaifi, M. A. R., & Mujib, Z. (2022). Peran SAKAL dalam Penyebaran Kaligrafi Arab Bermanhaj Taqlidy Hamidi. Tifani: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 29–41. http://tifani.org/index.php/tifani/article/view/16

Alfalah, A., Sauri, S., & Alfarisi, M. Z. (2023). PENGGUNAAN WHATSAPP GROUP SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN KHAT KUFI MURABBA’ FOKS INDONESIA. 20(1).

Anissa Kalimatu Sholihah, & Mufidah, N. (2021). PENGARUH LINGKUNGAN DAN FASILITAS BELAJAR TERHADAP PRESTASI BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS Anissa. 1(1), 164–173.

Arianto. (2019). Peningkatan Prestasi Belajar Siswa MTs Al Mubarok Bandar Mataram Lampung Tengah Arianto STIT Al Mubarok. Journal RI’AYAH, 4(1), 90–97. http://e-journal.metrouniv.ac.id/index.php/riayah/article/view/1508

Devi, K. (2022). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR SKI BERBASIS ICT DALAM PENINGKATAN KETUNTASAN BELAJAR SISWA. 9(2), 163–174.

Deviana, A. D. (2021). Dampak Belajar Online Menulis Bahasa Arab dengan Berpikir Kreatif Masa Covid-19. Al-Falah: Jurnal Ilmiah Keislaman Dan Kemasyarakatan, 21(1), 42–53.

Fahham, A. M. (2020). Pendidikan pesantren: pola pengasuhan, pembentukan karakter dan perlindungan anak. In Ilmu dan Aplikasi Pendidikan: Bagian 4 Pendidikan Lintas Bidang.

Fajriah. (2017). Strategi Pembelajaran Maharah Kitabah pada Tingkat Ibtidaiyah. PIONIR Jurnal Pendidikan, 6(2), 33–56.

Fauzi Yusa Rahman, Indu Indah Purnomo, Agus Setiawan, E. K. (Universitas I. K. M. A. A. B. B. (2022). Pembelajaran Membuat Kaligrafi Menggunakan Software Kelk 2010 Pada Anak Didik Ula di Pesantren Salafiyah Abnaul-Amin Banjarmasin. Jurnal Pendidikan Al-Ikhlas, 8, 1–23.

Furqan, M., Hasugian, A. H., & Addilah, Z. (2023). Pengenalan Jenis Teks Kaligrafi Menggunakan Learning Vector Quantization Calligraphy Text Types Recognition Using Learning Vector Quantization. 1(4). https://doi.org/10.55123/jomlai.v1i4.1653

Hafizhah Arrova Tsany, L. N. N. S. S. D. (2022). Penerapan Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Digital untuk Mencapai Keberhasilan Pembelajaran. Muhadasah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(1), 24–31. https://ejournal.iaiskjmalang.ac.id/index.php/muhad/article/view/499

Maria, I., & Amalia, E. R. (2018). Perkembangan Aspek Sosial-Emosional dan Kegiatan Pembelajaran yang Sesuai untuk Anak Usia 4-6 Tahun. Institut Pesantren K.H. Abdul Chalim Mojokerto, 1–15. https://files.osf.io/v1/resources/p5gu8/providers/osfstorage/5bd78b599faf610017d936d5?action=download&direct&version=1

Mazidatul Faizah, dkk. (2021). Peningkatan Keterampilan Membaca dan Menulis Arab Pegon di TPQ Nu Ar Rohman. Jumat Jurnal, 2(2), 2.

Muhamad R okim, A. D. M. (2019). Muhammad Yasin Al-Fadani Dan Konstribusinya Dalam Sanad Keilmuan Ulama Nusantara. Universum, 12(1), 1–8. https://doi.org/10.30762/universum.v12i1.1056

Mujib, Z. (2021). Kontribusi Karya Syeikh Belaid Hamidi dalam Pengembangan Pendidikan Kaligrafi Islam di Sakal (Sekolah Kaligrafi Al-Qur’an) Denanyar Jombang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 2104–2108. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/1246

Mukminin, R. A., & Wardani, D. K. (2022). Efektivitas Metode Hamidi (Jurnal Pak Minin). 7(1), 22–35.

Mustofa, D. (2019). Kemampuan Bahasa Arab Dalam Pandangan Perilaku Keagamaan Dan Kemampuan Menulis Arab (Khat). Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(01), 1–14. https://doi.org/10.32699/liar.v3i01.994

Nauli Thaib, E. (2013). Hubungan Antara Prestasi Belajar Dengan Kecerdasan Emosional. Jurnal Ilmiah Didaktika, 13(2), 384–399. https://doi.org/10.22373/jid.v13i2.485

Nisa’, Q. (2018). MENGGUNAKAN METODE TAQLIDY HAMIDI DI INSTITUTE OF CULTURE AND ISLAMIC STUDIES “ ICIS ” diajukan kepada Institut Agama Islam Negeri Jember untuk memenuhi salah satu persyaratan memperoleh Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan Jurusan Pendidikan Islam Program.

Prameswari, S. K. (2019). Marosim Ijazah: Prestasi Gemilang Mahasiswi PAI dalam Acara Pengesahan Markas & Pembagian Ijazah Khat. https://pai.unida.gontor.ac.id/marosim-ijazah-prestasi-gemilang-mahasiswi-pai-dalam-acara-pengesahan-markas-pembagian-ijazah-khat/

Pujiati, P. (2016). Kaligrafi Arab Digital Ayat Al-Qur’an Di Dunia Maya. MIQOT: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 40(1). https://doi.org/10.30821/miqot.v40i1.248

Putri, Z. E., Hasanah, M., Rahayu, S. S., & Aeni, A. N. (2022). PENGGUNAAN BUKU INTERAKTIF BUMJA DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS ARAB UNTUK ANAK USIA SEKOLAH DASAR. 3(6), 485–492.

Rahmat Linur, & Mahfuz Rizqi Mubarak. (2020). Facebook Sebagai Alternatif Media Pengembangan Maharah Kitabah. Jurnal Naskhi: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Bahasa Arab, 2(1), 8–18. https://doi.org/10.47435/naskhi.v2i1.154

Setiawan, A., Vestia, E., & Satrial, A. (2023). Pembinaan Pembelajaran Kaligrafi Al- Qur ’ an Berbasis Pembelajaran Kooperatif pembelajaran kaligrafi Al- Qur ’ an di Lembaga Pengembangan Tilawati Qur ’ an Pendahuluan Lembaga Pengembangan Tilawatil Qur ’ an ( LPTQ ) merupakan penyelenggara Musabaqah Til. 12(3), 292–305. https://doi.org/10.33367/ji.v12i3.313

Suhendra, A. (2019). Transmisi Keilmuan Pada Era Milenial Melalui Tradisi Sanadan Di Pondok Pesantren Al-Hasaniyah. Jurnal SMART (Studi Masyarakat, Religi, Dan Tradisi), 5(2), 201–212. https://doi.org/10.18784/smart.v5i2.859

Wulandari, E. T., & Muhiddin. (2019). Pentingnya Pengaruh Fasilitas Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Prosiding Seminar Nasioal Biologi VI, 20, 258–261.

Yulianti, P., Agus, I., & Hastini, L. Y. (2019). Evaluasi Indikator Prestasi Belajar Mahasiswa Universitas Dharma Andalas Padang. Menara Ilmu, XIII(1), 116–127.

Zakiyah, S., Sa’adah, F., & Hasan, N. (2022). IMPLEMENTASI KEGIATAN EKSTRAKURIKULER KALIGRAFI DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS ARAB DI SMA IT ASYSYADZILI PAKIS MALANG. Jurnal Pendidikan Islam, 7, 1.

Zulianah, E., Muchtar, N. E. P., & Robikhah, A. S. (2022). Peningkatan Kemahiran Menulis Arab Melalui Penerapan Pembelajaran Baca Tulis Al-Qur’an. Al-Mada: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya, 5(3), 277–290. https://doi.org/10.31538/almada.v5i3.2580




DOI: http://dx.doi.org/10.55403/hikmah.v12i2.578

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2023 HIKMAH: Jurnal Pendidikan Islam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

 Indexed by:

 

Published by :

Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat (LPPM)
Sekolah Tinggi Agama Islam Tuanku Tambusai
Jl. Riau No. 02 Kel. Pasir Pengaraian Kec. Rambah, Kab. Rokan Hulu
Telp. - 085295445764
Faks. -
Email: hikmah_pendidikanislam@yahoo.com

Creative Commons License